روان شناسى رنگها در طراحى وب

2008/07/30 در 22:58 | نوشته شده در مرورگر, وبلاگ نویسی, اینترنت | 3 دیدگاه
برچسب‌ها: , ,

اثر گذارى رنگ در فرهنگ هاى مختلف گوناگون است! هر رنگ به تنهايى يك پيام مخصوص به چشم بيننده می فرستد. به قول مك لوهان، رسانه همان پيام است. روان شناسى رنگ هابه طور كل، رنگ ها داراى خصیصه هاى خاصى هستند كه در زير به بخشى از اين مولفه هاى موجود در رنگ ها اشاره شده است:

سفيد:

اشاره دارد به صداقت، پاكيزگى، صميميت، ملايمت و معاصر بودن چيزى. سفيد بهترين رنگ براى بك گراند هاى وب است. در تجارت سفيد رنگ خستگى گير و انرژى بخش است.

سياه:

اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دليرى، شهامت، فريبندگى، شيطان، مهارت و باستان. مشكى براى رنگ متن روى يك پس زمينه روشن ايده آل است. اين رنگ بعنوان رنگ پس زمينه چشم را خسته مى كند.

قرمز:

توانايى، هيجان، احساسات شديد، سرعت، خطر و تهاجم. اين رنگ از بيننده توجه به خود را طلب مى كند. در تجارت به معنى وام و بدهى است. اين رنگ شديد ترين رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسريع مى كند.

آبى:

امنيت، اعتماد، مسووليت پذيرى، سرما، ايمان، وفادارى، وابستگى وجاه و جلال. آبى دومين رنگ عوام پسند است. در تجارت به معناى ضمانت مالى است.

سبز:

تندرستى، فراوانى، حاصلخيزى، آزادى، شفا و بهبودى، طبيعت، پيشرفت، حسادت و خونسردى. در تجارت بيانگر مقام و ثروت است. اين رنگ در چشم ها راحت تر از همه ديده مى شود.

قهوه اى:

تاثير گذارى، متانت، توانگرى مالى و كمك كننده بودن. قهوه اى رنگ كره خاكى ماست و در طبيعت بسيار فراوان است.

خاكسترى:

صميميت زياد، اعتبار و نفوذ و عملى بودن. در تجارت به معناى سنت گرايى است.

صورتى:

ملايمت، شيرينى، ظرافت و زنانگى، خوب بودن، بى گناهى و پرورش كودك.

بنفش:

وقار، معنويت، شاهانه بودن، عيش و نعمت، دارايى، اعتبار و نفوذ، سوگوارى و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفدارى از سبك هاى هنرمندانه است.

نارنجى:

سرزندگى و شوخى، لذت و خوشگذرانى، تعادل گرمايى، تشويق كردن، چالاكى و نيرو، تحمل و بلند همتى.

زرد:

نور خورشيد، گرمى، خوشى، ترسويى و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفكرانه است و براى تاكيد نيز خوب است. زرد باعث افزايش تمركز شده، سوخت و ساز را زياد مى كند و سخت ترين رنگ براى چشم هاست.

طلايى:

نشانگر گران بودن و پرستيژ است.

نقره اى:

سرما، علمى بودن و اعتبار و پرستيژ است.

پس وقتى مى خواهيد رنگى انتخاب كنيد بايد درباره بازار نهايى كار خود بانديشيد. چه احساساتى را مى خواهيد برانگيخته كنيد؟ اول كمى درباره چشم انداز احساسى هدفتان فكر كنيد و نيز پيامى كه از راه ديد مى خواهيد منتقل كنيد. بعد رنگ خود را انتخاب كنيد! توجه داشته باشيد كه گرافيك صفحات وب، امروزه نقش زيادى را در ارائه دكترين رفتار سازمانى الكترونيكى مراكز رسانه اى غرب به مخاطبان در اختيار دارند و LogoBanner، Tizer ها، فوق العاده در تحكيم مفاهيم به مخاطبان وبى موثر هستند.

منبع: Mgtsolution.com

به نقل از: بازیاب

Advertisements

3 دیدگاه »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. سلام مهدي جان. ديگه سراغ رسمي از ما نمي‌گيري بچه محل! البته از بچه محل بودن تو فقط همين وبلاگ حصارزيركه كه باقي مونده، و البته يه دنيا صفا.
    مهدي جان! اگه متوجه شده باشي يه مدته پارتيزان بنده رو اصحاب قدرت و مافياي زرسالاري، فيلتر (از نوع ناقص براي پراندن مشتري و مخاطب) كردند. واسه همينم يه پارتيزان تو persianblog راه انداختم با همون عنوان partisan. ولي متاسفانه امكان به كار بردن قالب بلاگفا در اون‌جا مقدور نشد. مي‌خواستم ببينم مي‌توني كمك‌م كني و يا راه‌نمايي تا بتونم از نوع كار پارتيزان رو به رونق برسونم.
    منتظر جواب‌تم.
    يا علي…

  2. سلام
    خيلي جالب بود.
    ممنون

  3. mer30


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


Entries و دیدگاه‌ها feeds.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: