تشخيص بيماری توسط بيماران به کمک سايت پزشكی مدپديا

2008/07/27 در 01:52 | نوشته شده در اخبار آی تی, علمی, عمومی | 21 دیدگاه

نسخه‌ پزشکی ويکی ‌پديا با نام مدپديا که به بيماران کمک می ‌کند بيماريشان را تشخيص دهند راه‌اندازی می ‌شود.

گروهی از موسسات و سازمان‌ های پزشکی با الهام از دايره ‌المعارف آنلاين ويکی ‌پديا سايت Medpedia را راه‌اندازی خواهند کرد که با داشتن صفحاتی در مورد 30 هزار بيماری، ده‌ ها هزار دارو و جزئيات روند پزشکی و بيماری، هدف آن تبديل شدن به بزرگ‌ترين دايره ‌المعارف آنلاين است.

اين سايت كه رايگان خواهد بود و مطالب نمايش داده شده در آن بدون محدوديت کپی ‌رايت است، رسما در پايان سال جاری ميلادی آغاز به کار می ‌کند اما نسخه پيش نمايشی آن به این نشانی در حال حاضر قابل دسترس است.

اين دايره ‌المعارف پزشکی همانند ويکی ‌پديا توسط داوطلبان نوشته و ويرايش خواهد شد با اين حال مشارکت کنندگان در آن بايد در زمينه پزشکی مدرک MD يا PhD داشته باشند.

اطلاعات به انگليسی واضح و روشن و با هدف قابل درک کردن اطلاعات پيچيده پزشکی براي عموم مردم نمايش داده می ‌شوند و از ويديوها و نمودارها برای شرح بيماری ‌ها استفاده خواهد شد.

مدپديا از پزشکان بيش‌تری برای ملحق شدن برای ويرايش بدون پرداخت پول درخواست کرده است؛ در حال حاضر هزاران وب‌سايت پزشکی وجود دارد که توصيه‌ها و اطلاعاتی باکيفيت متفاوت ارايه می ‌کنند.

مدپديا از نرم‌افزار مشارکتی مشابه با نرم‌افزار مورد استفاده ويکی ‌پديا استفاده می ‌کند اما اين دو سايت هيچ ارتباطی با يکديگر ندارند.

21 دیدگاه »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. علت اینکه فردی بدون هیچ علامتی روی زمین بیفتد چیست؟

  2. سلام خسته نباشید من حدود 3 ماه است که حالت تهوع و دل درد های شدید دارم و با خوردن غذا این حالت تشدید می شود بنابراین نمی توانم غذا بخورم . درد از قسمت زیر قفسه سینه شروع و تا مثانه ادامه دارد حرارت بدنم زیاد می شود و عرق سرد دارم ولی بعد از چند ساعت طب قطع می شود هیچگونه دارویی مصرف نکرده ام ولی آزمایش داده ام و نشان داده است که عفونت شدید ادرار دارم می خواستم بدانم تشخیص درست است یا نه و اینکه اگر درمان نشود بدترین حالتی که ممکن است رخ دهد چیست؟
    با تشکر

  3. salam khaste nabashid mikhastam beporsm kasi ke dar toole rooz chort miane &in kar dare modam modatesh bishtar mishe chikar bayad kard?albate ye bar haleshoon kheyli bad shode.
    dar sene:75salegi

  4. سلام خسته نباشيد من مشكل معده دارم جوري كه وقتي صبح بيدار ميشم تا ظهر حالت تهوع دارم و بعضي اوقات غذايي كه ميخورم هضم نميشه و مجبور ميشم بالا بيارم تا شايد بهتر بشم البته اسيد معدم هم بالاست و بعضي اوقات هم دماي بدنم به شدت بالا ميره جوري كه احساس گر گرفتگي بهم دست ميده و برعكس اغلب اوقات هم فشارم 9 يا پايين تره ميخواستم بدونم كه من واقعآ چمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دارو مصرف نميكنم

  5. سلام من بعضی مواقع سر درد دارم با سرگیجه و چشمانم بعضی مواقع تار میشه موقع بیرون رفتن از خانه چشمام درد میگیره حدود 2 سال پیش هم تب خال چشمی داشتم موقع مطاله احساس گیجی در سر و چشمانم دارم آیا اینه علائم تومور مغزی هست؟
    با تشکر

  6. سلام
    خسته نباشيد.
    خانم بنده قرص لپونكس كه مخصوص افسردگي است مصرف مي كند و از 4 ماه پيش دچار استخوان درد شده و دكتر ها قرص كورتن را براي او تجويز كردن و الان از 24 ساعت 22 ساعت خواب هست و فقط براي غذا خوردن و اب و اجابت مزاج از رختخواب بلند مي شود و كلا» خواب آلود است .لطفا» راهنمايي نماييد.
    با تشكر

  7. با سلام خدمت برادر بزگوارم جناب آقاي دكتر
    آقاي دكتر، بنده پسر، 22 سال سن دارم. بنده ناحيه طرف راست گردنم حدود 3 سالي است كه به طور هميشگي و دائم درد مي‌كنه به صورتي كه حتي يك لحظه هم ساكت نمي‌شود مگر در خواب. تا حالا شش هفت بار دكتر رفتم ولي پس از سونوگرافي و راديولو‍‍‍ژي مي‌گن چيزي نشون نمي‌ده.آموكسي كلاو و يك سري مسكن تجويز مي كنند.هيچ فايده اي نداره. درد من به صورتي است كه تا قسمت شانه‌ها و زير فك راستم كشيده ميشه. يعني درد به صورت دائم((شبيه شل شدن دست يا پا در اثر زياد نگه داشتن يك جسم سنگين)) البته هر سه چهار روز چند ساعت شديدتر مي باشد.حتي بعضي وقت‌ها سرم نيز درد مي‌گيره. هيچ كدام از قرص‌هاي مسكن تاثيري ندارند. وقتي به طرف راستم دست مي‌زنم هيچ‌گونه توده يا غده سفتي احساس نمي‌شه اما وقتي با نوك انگشتان وسط گردنم از طرف راست را فشار مي‌دهم احساس درد مي‌كنم. البته در اين مدت براي تسكين جزئي با دست راستم گردنم را به طرف چپ فشار مي دادم كه يك صداي تق مانند((شبيه صداي انگشتان دست)) از گردنم مي آمد و براي چند دقيقه فقط كمي خفيف تر مي شد.پيش دندان‌پزشك نيز رفتم و گفت مشكل از دندان عقل نهفته پايين است كه آن را نيز جراحي كرده‌ام ولي با گذشت 6 ماه هيچ تغييري نكرده است. اين نكته را هم عرض كنم كه معذرت می‌خوام بنده وقتي شب يا روز به هر دليلي ارضا شوم درد بيشتر مي‌شود. ورزش‌ها نيز تاثیری ندارند.نكته ي ديگر اين كه گاهي اوقات چيزهاي سفيد رنگ به شكل خرده هاي پنير از داخل گلوم بيرون مي آيد كه خيلي هم بدبوست.آقاي دكتر به خدا حاضرم هر چقدر هزينه باشه خرج كنم. چون تحصيل مي كنم و اين هميشه مانع بوده.فكرشو بكنيد انگار هميشه يك جاي بدن انسان آرامش و تمركز را از انسان بگيره اون هم به مدت سه چهار سال. آقاي دكتر لطفا اگر جهت تشخيص سوالي از بنده داريد بفرماييد كه عرض كنم.مي خواهم برادرانه تا جايي كه مي توانيد از هر راهي كه باشه كمك كنيد.خواهش مي كنم
    آقاي دكتر،نكته ي ديگر اين كه بنده يك دندان عقل نهفته ي ديگر در طرف راستم البته اين بار در بالا دارم. لطفا مرا راهنمايي كنيد.

  8. سلام . خسته نباشید . از سایت خوبتون ممنونم . من یه دختر 20 ساله هستم که به شدت و به طور عجیبی دچار پر خوابی هستم . تو سایت های دیگه ای خوندم که افراد چاق دچار پرخوابی میشن ولی من اندام و باریک و قد بلندی دارم و اصلاً اضافه وزن هم ندارم . حدود 5،6 ماه یا شایدم بیشتر باشه که احساس می کنم همیشه به خواب احتیاج دارم و به محضی که دراز می کشم تا نهایتاً 10 دقیقه بیدار می مونم و بعد خوابم می بره . صبح ها هم به سختی بیدار میشم و نمی تونم به راحتی خوابو از خودم دور کنم . دارویی هم مصرف نمی کنم ، غذا هم همه چیز می خورم و رژیم خاصی ندارم و بیماری خاصیم ندارم . تنها مورد بیماری خانوادگی ه کهداریم ( پارکینسون ) هس که مادر و داییم مبتلا هستن . البته دکترا توی تشخیصشون گفتن که علائم بیماری پارکینسون هست ولی مبتلا به یه بیماری دیگه هستن که مخچه در حال چروکیدن و از بین رفتن هس . بیماری دیگه ای رو تو خونواده نداریم . ممنون میشم اگه کمکم کنین درمانش کنم

  9. با سلام دختري 17 ساله هستم حدود 3سال هست كه فهميدم به بيماري سلياك مبتلا هستم پزشكم با انجام ازمايشات مجدد به من اجازه مصرف گندم را داد اما به علت نفخي كه دارم واين كه نمي توانم ان را كنترل كنم گندم مصرف نمي كنم به چه علت من نمي توانم باد شكم خود را كنترل كنم؟ با تشكر

  10. با سلام نمیدونم بیماریم چی هست .تمام مفاصل بدنم بیشتر در دستها و پاها درد میکندودر دستها نیز بیشتر ارنج و ساق است و در پاها بیشتر ساق پا و زانو و انگشتان پا و وقتی میایستم زانوم جا میافته و تق صدا میده و عضلات ورگهای دست و پاهام نیز درد میگیره مانند عضلات ران پام و فکر میکنم استخوانهای بدنم ضعیف و نازک شدهو همچنین استخوانهای کمرم هم از پایین تا بالا درد میکندو بعضی اوقات دست چپم بسیار درد میگیرد استخوان و رگ های دستم و عضلات دستم و کتفمم نیز درد میگیرد وکمی هم قلبم در ان زمان درد میگیرد وازمایش خون هم انجام دادم همه چیز نرمال بودفقط غلظت خون کمی داشتم .که اون رو هم دارم با مایعات جبران میکنم.ممنون میشم من رو راهنمایی کنید تا بتونم علت اصلی این استخوان دردم رو پیدا کنم . باتشکر منتظرم .

  11. 22 سالمم هست .

  12. 29سالمه مرد ومتاهل هستم چند وقت پیش پرورش اندام کار میکردم که بنا به مشغله های زندگی دیگه ورزش نمی کنم چند وقتی هست که یک دفعه بدنم دچار سستی وکرختی شدید مشود ونوعی بی حوصله گی سردرد مخصوصا روی چشمانم پدید می اید مخواستم علتش را بدانم با تشکر

  13. 40سالمه مرد و متاهل هستم حدود 2 ماه قبل عقد کرده ام ولی تازه متوجه شدم مشکل اساسی دارم که قبلا از وجود این مشکل بی اطلاع بودم.1-زود انزالی2-اظطراب و استرس از زمانیکه همسرم در کنارم است تا فردا و حتی بعضی مواقع تا چند روز 3-بیحالی و حالت تهوع و خواب آلودگی 4- ضعف اعصاب و احساس خستگی . 1-1البته به دکتر مردان مراجعه کردم ایشان تشخیص وجود واریس در ناحیه بیضه را داده اند ولی باز این بیماری را دلیل موارد بیماری های مذکور در فوق نمیدانند . 1-2-به دکتر اعصاب مراجعه کردم ایشان نیز قرصهایی مثل فولوکستین و آلپروزولام برای استرس من تجویز کرده اند و با استفاده آنها در روزهای عادی حالم بهتر است ولی باز زمانیکه همسرم به منزلم می آید دوباره همین حالت به من دست میدهد.1-3- به مشاوره مراجعه کردم وتشخیص ایشان هم واکنش بدنم به خاطرات تلخ گذشته و اینکه در این 40 سال هیچ وقت با هیچ زنی ارتباط برقرار نکرده ام بوده است.1-4- به دکتر هیپنوتیزم هم مراجعه کردم ولی نتیجه نکردم این مشکلات کم کم فاصله من و همسرم را از هم زیاد میکند من نگرانم خواهش میکنم کمکم کنید

  14. سلام
    من پسر 25 سالمه. حدودیه ماه یه سوزش کوتاه ،درد و خارش از مقعد احساس میکردم.فکر میکردم شاید انگل دارم.اما نه نداشتم.یه دو هفته ای میشه که متوجه شده روی سطح مقعد انگار یه زخمی کوچیکی وجود داره.اما نمیدونم چطوری ایجاد شده.فکر کنم این یه مدت درد و سوزش واسه همین بوده.هرچی بررسی میکنم میبینم زخم خوب نمیشه.وقتی با دستمال لمس میکنم انگار عفونی شده.تازگی این درد به دو طرف باسن هم انگار سرایت کرده.من فوتسال بازی میکنم و بیشتر تو دروازه وای میستم.احساس میکنم هرچی هست و واسم پیش امده از ضربات و فشار هایی که تو فوتسال بهم خورده.
    اخیرا وقتی از باشگاه برگشتم چشمام سیاهی رفت و سردرد شدید داشتم.چند روز هم هست استخوان های بدنم تیر میکشن.
    و از دو روز پیش قفسه سینم سمت چپ روز قلب درد میکنه. و همزمان نفس تنگی دارم.انگار دارم خفه میشم.نفسم در نمیاد.البته قبلا هم درد رو قفسه سینه توهمین نقطه داشتم مربوط میشه به دو سال اخیر.چربی خون هم بالا بوده بعضی مواقع.یه موقع هایی فشارم میزنه بالا .بخصوص ماه پیش زیاد بود.داغ میکردم.عرق سرد میزد بهم.
    وزن بدنم 80 کیلو هستش.
    تحرکم پایینه چون من این چند ماه فقط مشغول مطالعه بودم و فقط بخاطر باشگاه هفته ای یک بار بیرون برم.
    حالا فردا میخوام برم دکتر.نمیدونم به کدوم متخصص مراجعه کنم.

  15. با سلام
    مدتي است كه انگشتان دست چپم بي حس و كرخت ميشود، و اخيرا كل كف دست چپم چنين ميشود. علت چيست؟ مشكل خاص يا بيماري خاصي ندارم. اين مسيله مرا نگران كرده، لطفاراهنمايي كنيد.

  16. سلام
    من ۲۰ سال دارم و حدود ۹ سال است که نمی توان به راحتی و بدون درد نفس عمیق بکشم،و موقع نفس عمیق کشیدن احساس سنگینی و درد پراکنده در ناحیه ی قفسه ی سینه و ناحیه ی پشتم دارم…البته من حساسیت تابستانه و پاییزه نیز دارم…و در تابستان و پاییز دچاره ابریزش بینی و عطسه می شوم….متاسفانه به دلیل ترسی که از بیماری های ناعلاج دارم تابحال برای این مشکل به هیچ پزشکی مراجعه نکرده ام و در مورد این درد حتی با نزدیکانم نیز صبحتی نکرده ام…اگر مرا راهنمایی کنید بسیار ممنون میشوم

  17. سلام
    من ۲۶ سال دارم و حدود ۷ سال پیش با نمونه برداری و ازمایش متوجه شدم که در هر دو سینه ام چندین غده وجود دارد البته از درد متوجه این مشکل شدم.به چندین متخصص مراجعه کردم و نظرات مختلفی داشتند وگفتند در اثر استرس شکل گرفته است و درنتیجه تصمیم گرفتم بهش فکر نکنم.و بعد از ان ۱ بار چک شدم و مشکل برطرف شده بود.اما الان مدتی است که درد شدیدی اطراف سینه چپ دارم به طوری که درد تا زیر بغل و دست و حتی گاهی پا هایم هم می رسد.ایا امکان دارد مربوط به مشکل قبل باشد یا خیر؟منتظر کمک شما هستم
    سپاسذارم

  18. سلام . خسته نباشین. یک بیمار در خانواده داریم با علائم زیر : از بین رفتن کلیه مفاصل و حالت مایع داشتن مفاصل و تبو لرز و بزرگ شدن صفرا و کبد و لاغر شدن بیش از حد استخوان ها و افزای گلوبول های سفید و از بین رفتن گلوبول های قرمز و درد زیاد در تمام بدن و به وجود امدن غدد در زیر بغل و تخمدان ها و ضعف شدید و تمام این علائم بعد از زایمان به وجود امده است که بعد از تزریق بی حسی نخاعی بوده است . و جواب ازمایش ها چیز خاصی را نشان نداده است به جز بالا رفتن گلوبول های سفید . لطفا راهنمایی فرمایید . ممنون .

  19. سلام 38سا له هستم دو سال دست وپاهام بی حس میشن ضعف شدیدجسمی دارم انگشتان دستم خواب میره جدیدا آرنج درد شدید دارم این وضعیت اذیتم میکنه وناتوان در انجام کارهای روزمره لطفا راهنمایی کنید برای تشخیص این بیماری و درمان چه کنم با تشکر

  20. سلام من یه مشکلی داشتم میخواستم ببینم اگه علائمم رو شرح بدم میتونید کمکم کنید ؟

  21. سلام..چند ماهه از مشکل یبوست رنج میبرم(بعد از نخوردن 48ساعت غذا)
    با این قضیه کنار اومدم اما ب تازگی ی سری علائم منو ب ستوه اورده
    ریزش شدید مو تعریق بیش از حدو غیر عادی برامدگی غیرعادی شکم(جدن مشکل چربی شکم نیس گاهی اوقات اینجوری میشه و واقعن غیرعادیه)افسردگی
    من راجب بعضی موارد تخقیق کردم احتمال سرطان وجود داشته ولی میخوام مطمئن شم این سرطانه یا به خاطر بلوغم میتونه باشه؟چون من 16-17سالمه
    منتظر پاسخ هستم ایمیلمم تو نظرات گذاشتم


پاسخی بگذارید

Entries و دیدگاه‌ها feeds.

