اثرات مخرب کامپيوتر بروی سلامتی

2008/03/11 در 03:39 | نوشته شده در پزشکی, عمومی | ۱ دیدگاه

با استفاده زياد از کامپيوتر می توانيد به سندرم تونل مچ يا دردهای گردن يا پشت مبتلا شويد. در اين مقاله می خواهيم در مورد انواع بيماری های ناشی از حرکات و فشارهای مکرر صحبت کنيم.
به نظر می رسد که تقريبا همه جوانب زندگی ما وابسته به استفاده از کامپيوتر است. به همين دليل است که امروزه بيماری های ناشی از فشارهای تکراری يا
RSL متداول تر شده است. يکی از مهمترين انواع اين بيماری ها سندرم تونل مچ و تاندونيت است. هرچند RSL هم می تواند در مشکلات گردن، شانه و کمر و پشت بروز کند. استفاده از کامپيوتر بيش از چند ساعت در روز می تواند باعث ابتلا به اين مشکلات شود. همچنين کيبوردهايی که برای بالا بردن سرعت تايپ استفاده می شوند و استفاده مداوم از موس می تواند باعث صدمه زندن به تاندون ها، عصب ها و بافت های دست شود. در مراحل اوليه، خستگی، بيحسی و ناراحتی عمومی در محل آسيب ديده احساس می شود. خارش، سردی و بی حسی نيز در دست ها احساس می شود. همچنين ممکن است احساس ناتوانی و هماهنگی در دست ها کنيد. حتی ممکن است از فرط درد شب ها از خواب بيدار شويد و قسمت آسيب ديده نياز به ماساژ دادن پيدا کند. اين علائم معمولا بعد از فعاليت طولانی رخ می دهد و پس از اتمام کار خود به خود برطرف می شود. هرچند در طول زمان ناحيه آسيب ديده حساس تر و آسيب پذيرتر می شود و حتی فعاليتی غير مرتبط با آن ناحيه هم باعث بروز درد در آن شود. اگر اين عارضه مورد درمان قرار نگيرد، خيلی زود وخيم تر خواهد شد. بهتر است اگر يکی از اين علائم را در خود مشاهده کرديد، سريعا اين مسئله را با مشاور پزشکی خود در ميان بگذاريد. درمان فوری احتمال عوارض وخيم تر را کاهش خواهد داد. بنا بر نواحی آسيب ديده، درمان RSL ترکيبی از درمان ها، حتی شکسته بندی کردن مچ و دست است. در موارد وخيم تر ممکن است عمل جراحی هم مورد نياز باشد. نوع درمان و شدت آسيب ديدگی در هر بيمار متفاوت است. راه هاي بسياری براي پيشگيری از اين آسيب ها وجود دارد. يکی از آن ها اين است که مانيتور را دورتر و پايين از محل نشستن خود قرار دهيد. صندلی و کيبوردتان بايد طوری تنظيم شوند که ران ها و ساعدتان روی هم قرار گيرند. اگر ارتفاع ميز مانع اين است، بهتر است که کيبورد را روی پايتان قرار دهيد. حتما صاف بنشينيد و از غوز کردن پرهيز کنيد. نبايد طوری بنشينيد که نياز باشد برای دسترسی به کيبورد يا خواندن آنچه روی مانيتور است به جلو خم شويد. هر از چند گاهی کمی جا به جا شويد يا بلند شده و کمی قدم بزنيد. يکی از اشتباهات متداول اين است که مراقب طريقه قرارگيريمان نيستيم، به ويژه قرار گرفتن مچ ها و پشتمان. مچتان نبايد هنگام تايپ کردن روی جايی قرار بگيرد يا خم شود. هر از چند گاهی به مچ ها بايد استراحت بدهيد. يکی ديگر از اشتباهات در رابطه با استفاده از کيبورد هنگامی است که می خواهيم از بعضی دستورها مثلا›F-CTRL‹ يا c-ALT»استفاده کنيم. در اين مواقع ممکن است بخواهيد از يک دست استفاده کرده و انگشتتان را برای تماس با دکمه ديگر امتداد بدهيد. استفاده مداوم و طولانی از اين حرکات ممکن است باعث بروز مشکل در دست ها و انگشتانتان شود. حتما برای تايپ کردن از هر دو دستتان استفاده کنيد. براي جلوگيری از مشکلات کمر و پشت، حتما صاف پشت کامپيوتر بنشينيد. اگر لازم بود می توانيد از يک بالشتک تکيه گاه هم استفاده کنيد. هر از چند گاهی وضعيت نشستن خود را بررسی کنيد. هنگام تايپ کردن از فونت مناسب استفاده کنيد تا نيازی نباشد که برای خواندن مطالب به جلو خم شويد يا قوز کنيد. از رنگ های مناسب نيز استفاده نماييد تا باعث ناراحتی چشمانتان نشود. قرار دادن دستگاه موس نزديک به کيبورد نيز می تواند از بعضی ناراحتی ها و مشکلات مربوط به گردن و شانه جلوگيری کند. هنگام استفاده از بازی های کامپيوتری نيز رعايت اين نکات ضروری است. بالا بردن قدرت و انعطاف بدني، ميزان خستگي بدن را کاهش مي دهد. پس همواره ورزش کنيد. بعد از اتمام يک روز بلند کاری، در يک وان آب گرم دراز بکشيد، يا دوش آب گرم بگيريد. اين خستگی شما را از بين خواهد برد. اين موارد را برای فرزندانتان نيز رعايت کنيد و حتما به آنها خاطر نشان شويد که اين نکات را رعايت کنند تا مشکلی ايجاد نشود.

Advertisements

۱ دیدگاه »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. تو که بیشتر مارو کور میکنی تا رایانه


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


Entries و دیدگاه‌ها feeds.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: