الگوی خواندن صفحات وب اين است: F

2008/03/03 در 01:10 | نوشته شده در اینترنت, عمومی | بیان دیدگاه
برچسب‌ها:

حركت چشم اغلب كاربران صفحات حركتی مانند حرف F را نشان می ‌دهد: دو حركت افقی و بعد يك حركت عمودی.
اين كه بدانيم خوانندگان صفحات وب چطور در عرض چند ثانيه صفحات ما را مرور مي‌كنند بسيار مهم است.
در يكی از تحقيقات صورت گرفته برای حركت چشم، مشخص شد كه 232 كاربر صدها صحفه وب را با الگويی شبيه به حرف
F می ‌خوانند كه همراه با سه مولفه برجسته است:

1. كاربران ابتدا در يك حركت افقی چشم بخش‌های بالايی صفحات را می ‌خوانند. اين حركت قسمت بالايی حرف F را تشكيل می دهد.

2. سپس با يك فاصله كوتاه؛ حركت افقی دوم انجام می ‌شود كه معمولا بخش‌هايی از فضای قبلی كه خوانده شده نيز در اين حركت گنجانده می ‌شود. اين حركت قسمت ميانی حرف F را شكل می ‌دهد.

3. در آخر هم آنها شروع به مرور سمت چپ محتوا كرده‌اند كه يك حركت عمودی را مشخص می ‌كند. در بعضی از كاربران اين حركت آرام و با تاخير بوده و در گروه ديگر باز هم اين حركت سريع بوده است.

 

f-reading-1.jpg

البته هميشه خوانندگان از اين الگو استفاده نمی ‌كنند و گاهی خوانندگان بعد از حركت عمودی يك حركت افقی هم دارند كه اين الگو شكل حرف E را تشكيل داده است.
گاهی هم آنها صفحه را به سرعت مرور می ‌كنند كه در اين حالت الگويی شبيه به حرف
L را شكل می‌ دهد.

الگوی F و نكاتی كه نبايد فراموش كنيم:
كاربران وب مطالب صفحات شما را كلمه به كلمه نمی ‌خوانند. آنها صفحات را مرور يا به عبارت بهتر اسكن می ‌كنند.
دو پارگراف اول بايد مهمترين بخش مطلب شما باشند. بنابراين اگر خوش شانس باشيد و در ميان صفحات وب ديده شويد؛ نبايد الگوی
F را فراموش كنيد تا شايد بقيه مطلب خوانده شود.
عنوان ‌ها، پاراگراف ‌ها و بولت ‌ها مهمترين بخش ‌هايی هستند كه اگر خواننده به حركت سوم چشم رسيد و خواست متن شما را به شكل عمودی ببيند، برايش مهم خواهد بود.

 

f-reading-2.jpg

تبليغات
مطالعات نشان داده كه كاربران اغلب آگهی ‌های باز شونده در پنجره ‌های مستقل (popups) را می‌ بندند و يا شايد حدود چند ثانيه آگهی را ببينند كه اين امر با طراحی و فرمت آگهی رابطه مستقيمی دارد.
اما شايد سمت راست سايت جای مناسبی برای صفحات آگهی نباشد. ضمن اينكه مشخص شده كه آگهی ‌های متنی حدود 7 ثانيه و بقيه نزديك به 2 ثانيه ديده می ‌شوند.

 

f-reading-3.jpg

همچنين اندازه آگهی در شانس ديده شدن آن تاثير دارد و اين بدان معناست كه آگهی ‌های بزرگ‌تر بيشتر ديده می ‌شوند.

اندازه عكس
اندازه عكس نيز در حفظ كاربر بروی صفحات وب تاثير گذار است. عكس‌های بزرگ و واضح طرفداران بيشتری در دنيای وب دارد و كاربران مكث بيشتری روی آنها انجام می ‌دهند.

 

f-reading-4.jpg

در بيشتر سايت‌ها از يك قالب از پيش تعيين شده استفاده می ‌شود كه عكس ‌های صفحه اول اغلب از 230*210 پيكسل بزرگتر نخواهند بود. ضمن اين ‌كه نبايد فراموش كرد كه بيشتر مردم بروی عكس ‌ها كليك می ‌كنند.
پاراگراف ‌های كوتاه ‌تر به مراتب بيشتر از پاراگراف ‌های بلند ديده می ‌شوند. خيلی از سايت‌های خبری مطالب خود را به تنهايی و در يك متن بلند و يك ستونی ارائه می ‌دهند ولی سايت ‌هايی بيشتر مرور می ‌شوند كه از دو يا سه ستون دركنار هم و پاراگراف ‌های كوتاه استفاده كرده باشند.
اما برا
ی مطالب منفی بهترين جا قسمت ‌هايی بالايی صفحه اصلی است. اين مطالب به‌دليل مضمون متمايزی كه دارند خود به خود؛ ديده می ‌شوند، پس بهتر است آنها را در سمت راست قرار دهيم و سمت چپ را برای سرمقاله و يا حتی آگهی نگه داريم.
اگر چه هنوز مطالعه جامعی در مورد صفحات و كاربران فارسی زبان كه مطالب را از سمت راست به چپ می ‌خوانند، صورت نگرفته است، اما به نظر می ‌رسد الگوی
F با دو حركت افقی و يك حركت عمودی نيز در اين صفحات صدق كند.

F-Shaped Pattern For Reading Web Content

كيوان مافي: hamshahrionline.ir

Advertisements

نوشتن دیدگاه »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


Entries و دیدگاه‌ها feeds.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: