خطاهای بزرگ طراحی وب

2008/02/15 در 06:56 | نوشته شده در اینترنت | ۱ دیدگاه
برچسب‌ها: , , , , , , , ,

این مطلب بخشی از مقاله 10 اشتباه برتر طراحی وب نوشته دکتر جاکوب نیسلون است.

1- نامناسب بودن امکان جست‌وجو:
چه وقت به سراغ بخش جستجوی سایت‌ها می‌روید؟ حتما زمانی که نتوانید به راحتی اطلاعات مورد نظرتان را پیدا کنید. کاربران هم از همین روش استفاده می‌کنند و هنگامی به سراغ بخش جستجوی سایت شما می‌روند که نتوانند از طریق راهنمای صفحه به اطلاعاتی که می‌خواهند دست پیدا کنند.
جست‌وجوی پیشرفته، فرمول‌بندی جست‌وجو و جست‌وجوی موضوعی از نکاتی بودند که در مقاله «
امكان جستجو در سايت: ساده و نمایان؛ همين» به آن اشاره شد.

2- خوانندگان وب و فایل‌های pdf
خوانندگان وب از فایل‌های
pdf متنفرند. تصور کنید به‌ سختی مشغول جستجو و گشت زدن در وب هستید که ناگهان به یک فایل pdf می‌رسید و فاجعه رخ می‌دهد؛ فشردگی خطوط، مشکلات نرم‌افزاری، از دست دادن فرصت جستجو و گم کردن مسیر جستجو از مواردی است که فايل‌ PDF را کابوس خوانندگان وب می‌کند.
پس این شعار را فراموش نکنید: خداحافظ حروف و صفحه‌های چاپي و سلام فونت‌های لاغر و ریز.

3- تغییر نکردن رنگ لینک‌های دیده شده
برای کاربران آنلاین همیشه مهم است که چه لینکی را دیده‌اند؟ چه لینکی را می‌بیینند؟ و چه لینکی را می‌توانند ببینند.
لینک‌ها کلید اساسی راهنمایی فرد به مطلب مورد نظرش است. پس خیلی مهم است که تفاوت رنگ بین لینک‌های دیده شده و دیده نشده وجود داشته باشد.
فراموش نکنید آن‌ها انتظار دارند بدانند وقتی روی بخشی که لینک شده کلیک کردند به کجا می‌رود و چه مطلب و یا بخشی را می‌بینند.

4- متن‌هایی که قابل اسکن چشمی نباشند (درك شوندگي‌ در يك نگاه)
دیواری از تکست مقابل چشمان خسته کاربر وب، تزريق تجربه مرگ‌آوری به دنیای تعاملی اینترنت است. بهتر است بدانید که
چگونه برای وب بنویسید.
نوشتن برای وب
و نوشتن برای رسانه‌های چاپی کاملا متفاوت است:
میان‌تیترها، بولت‌ها، کلید‌واژه‌های برجسته، پاراگراف‌های کوتاه، هرم وارونه، ساده نویسی و بی طمطراق و بدون بازاریابی نوشتن از نکاتی هستند که شما باید برای وب‌نویسی در نظر داشته باشید.

5- استفاده از فونت‌های ثابت
مشکل بیشتر وب سایت‌ها وجود فونت‌های ثابت است. فونت‌هایی لاغر و ریز که برای خیلی‌ها خوانا نیستند. آمار نشان مي‌دهد كه تا سال 2004 حدود 9 ميليون نفر با سن بالای 65 سال از اينترنت استفاده مي‌كردند. پس چطور ‌می‌توانند فونت‌های ریز شما صفحه شما را بخوانند؟ پس همیشه به فکر
صفحات مناسب سالمندان در وب باشید. خیلی از بزرگان وب midlife را پشت سر گذاشته‌اند.

6- عنوان صفحه
کاربران جدید بیشتر از طریق جستجو در موتوهای جستجو به سایت شما می‌رسند. عنوان صفحه که با تگ <
title> همراه هستند معمولا در نتایج صفحات جستجو (SERP) قابل کیلک هستند. این موتوها معمولا تا 66 کارکتر اول عنوان صفحه را نشان می‌دهند.
فراموش نکنید که این عنوان صفحه است که در لیست سایت‌های محبوب کاربر (
Favorites) ذخیره می‌شود. درضمن هیچگاه عنوان صفحه را با کلماتی مثل (the) یا (welcom to) شروع نکنید. این کار باعث می‌شود عنوان سایت شما به ناچار در زیر کلمات T و W در Favorites ذخیره شود.
عنوان سایت باید دقیقا با کلماتی شروع شود که هدف اصلی وب سایت شماست. کلماتی که کاربران در هنگام جستجو از آن استفاده می‌کنند.
از طرف دیگر به کاربرانی فکر کنید که حرفه‌ای هستند و با چند پنجره مختلف کار می‌کنند. بنابراین سعی کنید که با کوتاه‌ترین کلمات عنوان سایت خودتان را نشان دهید تا در میان انبوه پنجره‌های کاربر راحت‌تر دیده شود.

7- هر چیزی که شکل تبلیغات باشد
درنظر داشته باشید که کاربران وب معمولا هر چیزی که شکل تبلیغ دارد، رد می‌کنند و وقتی که کاربر پنجره‌ای را به این دلیل بست دیگر به جزییات آن پنجره فکر نمی‌کند.
بنابراین بهترین راه این است که از طراحی‌هایی که به شکل تبلیغات عرضه می‌شوند، دوری کنید.
دلایل محکمی برای این نظر وجود دارد:

banner blindness: این بدان معناست که کاربران هرگز مسیر نگاهشان را بر روی آگهی‌ها و یا حتی هر چیزی که شکل آن‌ها باشد نگه نمی‌دارند.

animation avoidance: کاربران از هربخش چشمک زن و یا متن‌های فلش براحتی می‌گذرند.

pop-up purges: کاربران قبل از باز شدن کامل هر پنجره pop-up آن را می بندند. تازه اگر pop-up blocker نداشته باشند.

8- حمله به طراحی پایدار
پایداری طراحی بزرگترین اصل در کاربردپذیری صفحات وب است. هنگامی که کاربران سایت شما از پایداری طراحی شما مطمئن باشند دیگر نگران این نیستند که چه اتفاقی در آینده می افتند چون آنها می دانند چطور تجربه‌های جدید بر روی وب سایت شما شکل می‌گیرد.[
گرافیک وب: ساختار آرام]

9- باز شدن پنجره جدید
بازشدن پنجره جدید مثل کثیف کردن نمایشگر کاربر است. منصفانه نیست وقتی که طراحان از این روش برای حفظ کاربر بر روی وب سایت خودشان استفاده می‌کنند.

شکست را قبول کنید و به جای این کار اجازه دهید اگر بروی لینک شما کلیک شد و چیز بدرد بخوری نداشتید بتوان با زدن دکمه برگشت به مسیر قبلی جستجو برگشت. کاربران اصلا از این روش استقبال نمی‌کنند به خصوص اگر از نمایشگر‌های کوچک استفاده کنند بعد از چند کلیک بروی لینک‌های سایت شما دیگر نمی‌توانند به صفحه‌ای که از اول کلیک کرده بودند برگردند.
لینک‌ها باید درست در همان صفحه باز شوند. اگر فردی خواست که لینکی را در صفحه جدیدی ببیند می‌تواند از دستور
open in new window در مرورگر خودش استفاده کند.

10- جواب ندادن به سوال کاربر
هدف نهایی همه وب سایت ها کاربران هستند. آن‌ها برای دیدن وب سایت شما دلیل دارند. اما تعداد بی شماری از وب سایت‌ها به خوبی پاسخ کاربران خود را نمی‌دهند.
خیلی وقت‌ها جواب بسیار ساده است اما کاربر آن را پیدا نمی‌کند چون شما به درستی آن را عرضه نکردید. گاهی توضیحات خسته کننده و زیاد شما درباره محصولات، آن‌ها را از هدفشان دور می‌کند. آن‌ها خیلی وقت ندارند که بتوانند همه چیز را بخوانند.

http://www.useit.com

کیوان مافی: hamshahrionline.ir

Advertisements

۱ دیدگاه »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. براستی مقاله بسیار خوب و جامعی برای من بود و از خوندنش بسیار لذت بردم.
    تــ ـــو لـــ ــد ت مـــ ــبــ ــا رک
    البته اگر در چنین روزی متولد شده باشی باید کمی جهت پیشرفت حواست رو جمع کنی علی الخصوص موقع ازدواج، و نباید با کسانی که متولد 4 و 8 و 13 و 17 و 22 و 26 و 31 میلادی در هرماه هستند پیوند زناشویی ببنید » البته اگر ازدواج کردی امیدوام همسرتان جزئی از هیچکدام از این گروه ها نباشه »
    موفق تر از همیشه باشی


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


Entries و دیدگاه‌ها feeds.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: